Niezwykle istotnym elementem w procesie wychowawczym realizowanym wśród naszej młodzieży jest reagowanie na pewne dostrzegalne niedoskonałości.Są nimi m.in. podatność na czerpanie negatywnych wzorców, konsekwencją czego jest kierowanie swojej aktywności na działania sprzeczne z przyjętymi normami społecznymi.
Taka właśnie grupa młodzieży z Branżowej Szkoły I stopnia, PZSzZ i Gimnazjum dla Dorosłych objęta była autorskim programem edukacyjno-profilaktycznym „Spójrz inaczej”.Celem programu było zaprezentowanie uczniom alternatywnych form spędzenia wolnego czasu, podniesienie szeroko rozumianej kultury osobistej, a także rozwinięcie zdolności interpersonalnych ułatwiających społeczne przystosowanie.Dzięki udziałowi w programie młodzież miała okazję do integracji uczestnicząc w wycieczce do Kurozwęk, a także w trakcie plenerowej imprezie połączonej z paintballem i wspólnym ogniskiem.Przedsięwzięcia te były również okazją do zdobycia umiejętności i poznania jak istotne w osiąganiu celów jest współdziałanie i umiejętność rozwiązywania konfliktów.
Dzięki zaangażowaniu w realizację programu specjalistów z Poradni Pedagogiczno-Psychologicznej, Wydziału Prewencji Policji, pedagoga szkolnego oraz wykorzystania wieloletnich doświadczeń kadry opiekuńczo-wychowawczej w trakcie zajęć młodzież wyposażono w umiejętność świadomego unikania sytuacji niebezpiecznych, zapoznano z normami poprawnego zachowania się w określonych sytuacjach życiowych, wskazano jak istotne jest korzystanie w codziennym życiu z uniwersalnych wartości „Dekalogu”.Przedstawiono uczniom zachowania i sytuacje, które nie znajdują akceptacji w życiu publicznym, przedstawiono destrukcyjne skutki zachowań agresywnych.
Odrębny blok zajęciowy skupił się na zwiększeniu wśród młodzieży umiejętności asertywnych ze szczególnym naciskiem na radzenie sobie ze strachem oraz uodpornienie się na negatywny wpływ środowisk patologicznych.Asertywność jako postawa, dzięki której możemy zachować swoją tożsamość i poczucie własnej wartości.
Obserwacje czynione w trakcie realizacji programu, rozmowy i refleksje uczniów pozwalają sądzić, że dzięki udziałowi w programie będą oni bardziej kreatywni w planowaniu swojego wolnego czasu, a także bardziej rozsądni w dokonywanych każdego dnia wyborach życiowych.